Nl / En

Wat voeding met je doet

Uit eigen ondervinding heb ik geleerd dat voeding heel veel met je doet. We eten vaak dingen waar ons lichaam eigenlijk niet erg vrolijk van wordt. Voeding hebben we nodig om ons lichaam te voeden, te voorzien van vitamines, vezels, mineralen... Vaak weten we niet meer wat goed en niet goed voor ons is omdat we overspoeld worden met tegenstrijdige beweringen. Wat ik heb geleerd is dat het belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren. 

Toen ik mijn eetpatroon veranderde, voelde ik een groot verschil. Mijn energieniveau ging de lucht in, samen met mijn mondhoeken. Ik zet even voor jou op een rijtje wat ik nu precies veranderd heb in mijn dagelijks bord.  

  • Glutenvrij: glutenvrij brood, gebak, pasta...Het brood bak ik meestal zelf, ook de koekjes en gebak. De pasta koop ik aan en is gemaakt van rijst.
  • Vetten: vetten zijn heel belangrijk voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat je miljarden cellen goed kunnen communiceren. Het zorgt er ook voor dat vitamines en mineralen goed opgenomen kunnen worden. Iedere ochtend neem ik een eetlepel met een mengeling van olie die ik zelf meng. Een beetje teunisbloemolie,sesamolie en hennepolie is één van de mogelijkheden. Ook wat notenolie met teunisbloemolie is één van mijn favorieten. Over de soorten vetten die ik gebruik kan je onder het gedeelte"wat je met olie kan doen", informatie vinden.
  • zoetstoffen: ik gebruik zo weinig mogelijk suiker, maar af en toe heb je dat zoete toch eens nodig om lekker gebak of zo te maken. In dat geval ga ik voor ongeraffineerde kokosbloesemsuiker, biologische honing of dadels.
  • zuivel en zuivelvervangers: ik gebruik weinig zuivel in de dagelijkse maaltijden. Biologische, ongesuikerde rijstmelk is mijn favoriet. Het is van nature zoet en makkelijk als vervanger te gebruiken. Ook ongesuikerde sojamelk is binnen handbereik. Ik leef niet zuivelvrij. In sommige recepten gebruik ik natuuryoghurt of zure room. Ook de echte ongezouten boerenboter vind ik lekker en ik ondervindt geen problemen bij matig gebruik hiervan.
  • Chocolade: daar word ik ook vrolijk van. Het feit dat raw cacao heel gezond is, is een leuk weetje. Ik combineer dit met goede zoetstof en dan genieten! Als ik een reep in de winkel koop, dan kies ik voor chocolade gezoet met een ongeraffineerde suiker. Ik ga ook voor de pure, donkere chocolade van meer dan 80%cacao.
  • Noten en zaden: noten bevatten veel vezels en gezonde vetten. Amandelen zijn een topper qua vitamine E en cashewnoten bevatten heel wat magnesium. Zaden bevatten belangrijke omega 3 vetzuren, vezels en vitamine E. Makkelijk en vooral lekker en voedzaam als tussendoortje of als extra bij een bereiding van brood.
  • Biologisch: Ik vind het logisch stil te staan bij wat je eet. Ook groenten,fruit en vlees koop ik zoveel mogelijk biologisch.
 

Naar recept

nieuwste recept!

Snickerballetjes!

Lees meer

DOWNLOAD MEDITATIES

Hier kan je de meditaties uit het boek downloaden

Lees meer

OVER MIJN BOEK

Meer info over “Glutenvrij,gezond en gelukkig"

Contactformulier

Wens je hier een advertentie te plaatsen?
Contacteer mij vrijblijvend voor meer info!