Nl / En

Buikademhaling

                    Ademen

We ademen ons hele leven meestal op een onbewuste manier, wat heel normaal is. Stel je voor dat je elke keer dat je ademt, hier bewust van bent. Dan zouden we een redelijk saai leven hebben vermoed ik. Onze natuurlijke manier van ademen is de buikademhaling, waarbij onze longen volledig gevuld worden met lucht, en ons lichaam voldoende zuurstof kan opnemen. We ademen echter vaak door de borst in plaats van door de buik. Een borstademhaling is niet verkeerd en goed tijdens zware inspanningen zoals sporten of als vluchtreactie als er gevaar dreigt. Het is ook zo dat we bij stress ook overschakelen naar deze manier van ademen. En daar knelt het schoentje, of liever gezegd de ademhaling. Door teveel door de borst te ademen krijgt ons lichaam een tekort aan zuurstof.  De longen worden bij de borstademhaling maar voor de helft gevuld waardoor onze cellen niet goed meer kunnen communiceren en ons lichaam in een staat van spanning komt. Door op een bewuste en diepe manier door de buik te ademen krijgt je lichaam voldoende zuurstof om goed te kunnen functioneren, terwijl je ontspant. Het is zeker een meerwaarde als je dagelijks enkele keren een bewuste buikademhaling doet. Het is makkelijk, gratis en je lichaam zal je dankbaar zijn!

                         stap 1

Het is de bedoeling dat de buik het eerste is die gevuld wordt als je inademt. Ga hiervoor op je rug liggen met je handen op je buik. Je kan met gestrekte benen rustig neerliggen of eventueel je benen optrekken zodat je knieën hoger komen. plaats je voeten plat op de grond. Je kan ook gaan zitten op een stoel als je dit makkelijker vindt.
Adem nu diep in door je neus, en laat je buik zich vullen met lucht. Voel hoe je handen omhoog komen.  

                         stap 2

Tijdens dezelfde inademing worden nu ook je longen met lucht gevuld. Wanneer je buik en longen helemaal met lucht gevuld zijn, blijf je verder ademen totdat als laatste je sleutelbenen omhoog gaan.

                          stap 3

Hou dan even je adem vast, en probeer reeds te ontspannen. Ontspan je schouders.
Adem nu terug uit en laat alle lucht die in je lichaam zit terug los. Eerst laat je, je sleutelbenen terug zakken. Blaas nu alle lucht uit je longen om dan als laatste alle lucht uit je buik te blazen en je buik even in te trekken.

                      herhaling

Herhaal deze oefening een paar keer. Je voelt hoe je lichaam zich steeds meer ontspant. Als je het onder de knie hebt, kan je het overal doen. Zittend, rechstaand..ik doe het vaak s'avonds als ik in bed lig om helemaal te ontspannen. Als je voelt dat je om één of andere reden gespannen bent, is dit een makkelijke en simpele techniek. Het kan dat je na enkele ademhalingen wat licht in je hoofd wordt. Luister naar je lichaam en doe deze oefening zo vaak als voor jou goed aanvoelt.

Naar recept

nieuwste recept!

Snickerballetjes!

Lees meer

DOWNLOAD MEDITATIES

Hier kan je de meditaties uit het boek downloaden

Lees meer

OVER MIJN BOEK

Meer info over “Glutenvrij,gezond en gelukkig"

Contactformulier

Wens je hier een advertentie te plaatsen?
Contacteer mij vrijblijvend voor meer info!